Skolesystemet i dag 

Mange skoler står i dag over for udfordringer på flere fronter.


Undervisningen mangler personlig tilgang og er baseret på et one-size-fits-all-princip. Eleverne kan opleve, at undervisningen enten er for svær eller for nem, hvilket resulterer i kedsomhed. Dette medfører en overfladisk undervisning for resten af klassen.


I lange perioder sidder eleverne stille på deres stole uden mulighed for at deltage eller bevæge sig. Dette fører til faldende koncentration og uro i klassen. Læreren bruger derfor en betydelig del af tiden på at opretholde ro, hvilket også påvirker de få elever, der forsøger at forblive stille og fokuserede.

Eleverne efterspørger undervisning, der giver mening og tager hensyn til den enkelte elevs interesser og evner.

Udviklingen er gået i stå

Eleverne er ikke med

One-size-fits-all

"Alle er genier, men hvis man dømmer en fisk ud fra dens evne til at klatre i træer, vil den hele sit liv tro, den er dum." -


Citat der af nogle tilskrives Albert Einstein.

Forskning viser, at hver tredje elev, tit eller meget tit keder sig i skolen.

FRA KEDSOMHED TIL TRIVSEL I SKOLE

KEDSOMHED KAN SKABE SVAGE ELEVER

Nogle af de ting, der gik på tværs hos dem, der beskrev, hvordan det blev svært med skolen, var en grundlæggende mangel på mening og en oplevelse af ikke at blive taget alvorligt.

KAMPEN OM SKOLEN

Jo mere eleverne keder sig, desto mindre lærer de. Kedsomhed fører til stress og kan være sundhedsskadeligt.

DER ER FOR MANGE ORD OG FOR LIDT PRAKTISK ARBEJDE I SKOLEN


"Der bor et kæmpe læringspotentiale i at arbejde praktisk. Man lærer bedst, hvis man trives. Og når man ser på, hvad der får mennesker til at trives bedst, så er det tre afgørende psykologiske behov, der skal opfyldes: Selvbestemmelse, kompetence og samhørighed."



Louise Klinge

www.louiseklinge.dk